Monday 8 December 2014

Cinta Ilahi

Orang..kalu dilamun cinta, yang dipuja sentiasa dalam ingatan! Fikiran selalu melayang, makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah..terbayang si'dia' di mana-mana...Pelik bunyinya, tapi itulah hakikatnya..

Sungguh dahsyat bukan?? Itu baru cinta sesama manusia. Macam mana agaknya cinta manusia dgn penciptanya?

Allah yg merupakan PEMILIK segala perasaan dan jua hati lebih dahsyat lagi 'KUASA CINTA' yg bisa dicampakkan kepada sesiapa sahaja yg Dia ingini. Agaknya bagaimana rasa cinta dalam hati Baginda Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat kepada Tuhan kita ya?? Yang mana sudah tentu Allah campakkan cintaNya pada mereka. Allahu rabbi, maka tidak hairanlah mereka sanggup lakukan apa sahaja demi Allah, Rasul dan Agama...beruntungnya mereka mendapat 'CINTA ILAHI'.

Tidak kah kita mahu merasainya?? Mengapa tidak! kita jugakan hambaNya...tetapi bagaimana? Allah kata فاذكروني أذكركم (al-baqarah: 152) Ingatlah Aku, nescaya Aku akan mengingatimu...Anda nak tahu, simptom2 orang yang dilamun cinta yang saya huraikan di atas turut dialami oleh mereka yg bercinta dgn Ilahi..apa Allah sebut?

َالَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْض
رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk, dan dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi sambil berkata: "Ya Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia! Maha Suci Engkau! Maka peliharalah kami dari siksa neraka." (Ali-imran: 191)

Sudah tentukan, Rasulullah, para sahabat, golongan alim ulamak merasai dan mengalaminya bukan?

Rasulullah,  


No comments:

Post a Comment